Home

Links

Contact

Zeilend reizen

Sinds 2015 Europa's binnenkant.

Nauwelijks terug van onze wereldreis stappen we over op een motorboot; het zeilen zat? nee, niet echt, maar voor Europa's ingewanden is een motorboot gewoon handiger. We doen er nog niet veel mee. Naast de maiden-trip vanuit Grou naar Dordrecht vertroetelen we de boot slechts.

2008 - 2015 Rondje Aardbol

Eind april 2008 duwen we af en zetten via de Europese kusten koers naar Noord en West Afrika. Na de oversteek van de Atlantische oceaan begin 2009 zakken we via de kusten van BraziliŽ, Uruguay en ArgentiniŽ af naar het diepste zuiden van het continent. Begin 2010 ronden we Kaap Hoorn en beginnen weer aan de weg noordwaarts. Via de Chileense kanalen bereiken we midden 2010 Puerto Montt. Begin 2011, na een rondreis door Chili, Peru en Bolivia trekken we verder de Stille Oceaan op. Via Juan Fernandez, paas eiland, Pitcairn, Frans PolynesiŽ, Cook eilanden, Samoa, Tonga en Fiji, komen we eind van dat jaar in Nieuw Zeeland aan. Na Nieuw Zeeland over de weg te hebben verkend gooien we half april 2012 weer los en zeilen via Nieuw Catatonie, Papua Nieuw Guinea en IndonesiŽ naar MaleisiŽ. Begin februari 2013 nemen we de lijnen weer aan boord en zeilen naar Thailand alwaar we aan boord van een vrachtschip beginnen aan de reis door de Rode Zee. Na de hernieuwde tewaterlating in Turkije bouwen we rust in. Pas begin 2015 trekken we, na 2 jaar zwerven tussen de Griekse en Turkse bestemmingen, weer verder. Na Griekenland doorkruist te hebben en de complete Italiaanse laars omzeild te hebben kiezen we aan de Franse Riviera voor de binnenlanden van Europa. Een onvergetelijk mooie afsluiting van een evenzo onvergetelijk mooie wereldreis. Met pijn in ons hart nemen we begin augustus in Nederland afscheid van ons varend leven.

Nauwelijks een maand later zetten we voor het eerst voet op onze nieuwe motorboot.

2007 Rondje Biskaye

Van half mei tot half augustus 2007 zeilen we een rondje langs de kusten van de Golf van Biskaye. Zowel in mijlen als een tijd onze langste tocht. De try-out voor we in 2008 echt aan de grote reis beginnen. Dat we eind augustus meteen de voorbereidingen oppakken voor het eigenlijke vertrek in 2008 geeft aan dat het zeilend reizen ons prima is bevallen.

Tijdens de reis hebben we geleidelijk ook het reisverslag op de site opgebouwd en van foto's voorzien. Klik hier voor het het verslag 2007.

2006 Baltische Staten & Finland

Van eind mei tot medio juli zwerven we 6 weken langs de kusten van de Baltische Staten, Finland en Zweden. Met meer dan 2000 zeemijl onze langste tocht tot op heden. Een tocht waarvan we intensief hebben genoten en veel hebben geleerd.

Belangrijkste conclusies: In ťťn woord Machtig, maar voor zes weken wel erg Ver en zeker met de tegenwind in de Zweedse Scheren wel erg Haasten.

Klik hier voor het het volledige verslag 2006.

Waar voeren we de afgelopen jaren zoal naar toe?

Bretagne 2004 en 2005

Via de Franse Kanaalkust werd eind juli snel vaart gemaakt richting Bretagne/ Ill de Batz. Een tocht van drie weken waarbij we met z'n tweeŽn de boot in een aantal meerdaagse stappen naar het zuiden gevaren hebben. Met Moniek en Ingeborg voeren we daarna een deel van de tijd van baai tot baai in Noord Bretagne.

In 2005 kozen we geÔnspireerd door de ervaringen in 2004 weer voor Bretagne als bestemming. Terwijl het weer in Nederland ruimschoots achter bleef bij de gevoelsmatige zomerverwachtingen hadden wij heel behoorlijk weer en konden vooral lekker veel zeilen. Bretagne/ Ill Brehat. Een permanente ZuidWest stroming weerhield ons van verderweg gelegen bestemmingen. Het voordeel was wel dat we op die zelfde zuidwesten wind aan het eind weer snel terug in Nederland waren.

25 jaar zeilen

De eerste jaren zeilden we met een Etap 22 over Noordzee en Kanaal richting Engeland. De eerste beginselen van het zeezeilen werden met veel plezier, met vallen en opstaan, opgedaan. Soms zeilden we een nachtje door. Met z'n tweeen op de Etap, met slechts een buitenboordmotortje als back-up een hele onderneming, die ons ondermeer in Ramsgate, Dover, Brighton en Cowes bracht.

Na de geboorte van de oudste dochter Moniek verlegden we de koers naar de Wadden. Het zeilen met een baby gaf weer een nieuwe dimensie aan de tochten. De geboorte van Ingeborg was reden een paar jaar met zeilen te stoppen. Om de smaak niet helemaal te verliezen, bouwden we in 1986 nog wel een klein zeilbootje om de dochters alvast in te leren zeilen. In 1987 de schoot weer opgepakt. We huren een Dehler 31 en varen met z'n vieren een weekje op het IJsselmeer. De uitkomst van het experiment was voorspelbaar.

Goed, natuurlijk. We kochten een Yamaha 29 waarmee we met de dochters opnieuw de Noordzee en het Kanaal hebben verkend. Ditmaal met tochten naar ondermeer Jersey, Guernsey, Sark (Kanaaleilanden), Wight, Fowey en Fallmouth (Cornwall). Belangrijk voor het welslagen van de zeiltochten was dat Moniek en Ingeborg zich zowel in de havens als aan boord prima vermaakten met krabbenvangen, Legohuizen bouwen, knuffels verzorgen en het luisteren naar papa's verhalen over Dolfijntje en Dolfina. De twee "gezinsdolfijnen" die een aantal zomervakanties lang met ons avonturen beleefden als het even spannend werd of als onderbreking van de lange zeildag.

Na een paar jaar zeilen met de Yamaha, waarin een belangrijk deel van het gezinsleven zich in de beslotenheid van de achterkajuit en de middenkuip afspeelde, zijn we overgestapt naar de Victoire 1044. Bewust hebben we een boot gekozen die door z'n betere aandewindse eigenschappen ruimte bood voor de geplande langere Noordzee tochten. Het gezinsleven aan boord verplaatste zich naar de meer open gelegen kuip en kajuitingang achterin. Met de Victoire zeilden we naar Fallmouth/Hellford River, Mandal/Gothenborg, Kopenhagen, Stavanger/ Fjorden, Polen/Stetin en Bretagne/ L'Aberwrac'h.
Daarnaast voeren we verscheidene keren naar de East Coast/ London en de Seinebaai.

Op deze pagina rust auteursrecht; gebruik van delen alleen na toestemming van de auteur.