Home

Rondje Biskaye 2007

VertrekBretagneNoord SpanjeWest SpanjeBiskayeHuiswaards

Normandiė/Bretagne; mei 2007

Na een paar dagen trekken we verder. We maken gebruik van een periode van noordoosten wind. Hoewel de zee telkens weer anders is bevinden we ons voorlopig nog op bekend terrein. De afgelopen jaren zeilden we hier ook al een aantal malen. Dagen van niet voorziene windstilte en van wel voorziene harde wind wisselen elkaar af. Zo komen we via Fecamp, Cherbourg, St Peters Port, Treguier uit in L'Aber Benoīt. Hier schuiven over de rand van het voor ons vertrouwde gebied. Nooit eerder waren we zo zuidwestelijk.

Op onze stormachtige tocht naar Cherbourg ontdekken we dat als we stevig van de golven surfen het achterplatform met het reddingvlot en de reserve jerrycans zover onder water trekken dat de losse jerrycans wegspoelen. Weer wat geleerd. Een dag later komen we de "Vierde Dimensie" tegen net op de terugweg van hun wereldreis. Van hen krijgen we een paar van hun reserve cans.

Voor het eerst dit jaar in Treguier geankerd. Toch weer wennen met als gevolg dat we er elk uur om de beurt uit bed springen om het anker te controleren. Als we eindelijk slapen worden we gewekt door het anker alarm. We zijn net over de grens van het ingestelde anker alarm gedreven.

In L'Aber Benoit om 21.00 nog onder de boot gedoken om de schroef te controleren. Eerder die dag draaiden de schoefbladen niet meer in de neutrale vaanstand en ook de motor leek te warm te worden. Diederique haalt er een emmer vol met touwwerk uit.

De weerberichten laten voor het Pinksterweekend een flinke storm zien. We varen daarom kort voor het Pinksterweekend nog door naar Camaret in de baai van Brest. We zijn gedurende de storm voortdurend bezig met het (ver)leggen van lijnen en blijven zo, met het zwaard neer, goed op onze plek.

Camaret is een klein plaatsje dat vooral van het toerisme lijkt te leven. Nu is het er nog rustig. Vanouds her was het een vissersdorp waar vooral de schelvisvangst middel van bestaan was. Nu verwijst alleen het scheepskerkhof nog naar het verleden van oude boten en de dingen die voorbij gaan...

Na een dag of vier in Cameret gelegen te hebben hebben we alle wandelpaden langs de kust wel gelopen en wordt het tijd om verder te trekken. Tegen de middag vertrekken we richting Audierne. jammer genoeg zet de voorspelde WNW wind niet door en varen we het hele stuk op de motor. De  Raz du Sein is zo mak als een lammetje als we er doorheen varen. Bij de aanvaart van Audierne is het even opletten geblazen om via de rode staken en de rood wit gestreepte tekens op de kade de vele ondieptes te mijden. Eind van de middag leggen we de boot vast in de marina.

De vissersvloot van Audierne vaart dagelijks uit, er is een visafslag en de lokale vishandelaren verkopen een gedeelte van de gevangen vis. De kern van Audierne bestaat uit een aantal middeleeuwse gebouwen en een groot gedeelte van de oude stadsmuren zijn nog in tact De dagen rijgen zich aan een, we doen inkopen, wandelen door de oude stad, langs de rivier en maken plannen voor de komende dagen. Na een paar dagen zeer wisselend weer, regen en harde wind vroeg in de ochtend en opklaringen en zonneschijn in de middag, zijn de weergoden ons op vrijdag gunstig gezind en varen we op het vroege tij richting Benodet. Het eerste uur op de motor, maar daarna zeilen we op een flauwe WNW wind en een lekker zonnetje met een knoop of 5 naar onze bestemming. We meren aan bij de bezoekerssteiger van de Marina. Gelukkig staat er nog niet zoveel stroom. Een uur later kolkt het water van de stroming zo om de boot dat we een permanent geklots horen onder de spiegel. Wegvaren op het hoogtepunt van het tij lijkt ons geen goede keus. We wassen nog een paar wasmachines was, verkennen het dorp en gaan op zoek naar een internetmogelijkheid om de site bij te werken en de laatste weerkaarten op te halen. We vinden op de "YellowCampng" vlak bij de haven een snelle internet verbinding. Er lijkt een gunstig weatherwindow te ontstaan om de sprong over de Golf van Biskaye de komende dagen te wagen. Noordelijke en oostelijke winden lijken de komende dagen te gaan overheersen.

Oversteek

Op maandag gooien we de lijnen los en gaan richting Spanje. Een oversteek, richting Gyon, van ongeveer 270 mijl. De eerste uren is het druilerige en is de wind nog gering maar gaandeweg, als we verder van de kust komen neemt de wind toe tot een kleine 3 bf. Net genoeg voor de Bolle Jan. Inmiddels is het ook droger geworden en gaat de zon flauw schijnen. Na een half uurtje staat het zeil en lopen we met een gestage 4 tot 5 knoop naar het zuiden. Pas 24 uur later is de wind zover afgenomen dat zelfs de Bolle Jan er niets meer mee kan. Tijd voor de motor. In de loop van de middag komt de wind weer op en kunnen we weer verder op het zeil. Als de wind net voor het donker wordt verder trekt naar het oosten is het afgelopen met het relaxte varen achter de Bolle Jan en gaan we verder de nacht in op de normale zeilvoering.

Tijdens de oversteek wisselen zonnige perioden en wolkenvelden elkaar af. 's Nachts is het tijdens de bewolkte periode aardedonker. Op de een of andere manier is er tijdens de storm in Camaret water in de AIS-antenne gekomen. Dit water lijkt via de buitenmantel ook in de AIS ontvanger terecht te zijn gekomen waardoor deze nu helaas geruļneerd is.

Tot twee keer toe worden we tijdens de oversteek getrakteerd op een dolfijnen show. De tweede keer blijven ze maar liefst een halfuur spelen op de boeggolf van de boot. Voor zover we kunnen nagaan zijn het beide keren groepen gewone kortsnuit dolfijnen. Na 53 uur varen komen we op woensdag om 12.00 aan in Gyon.