Home

Contact

Bretagne Juli/Augustus 2005

Blijven oefenen

Tot kort voor vertrek is het vakantiedoel nog onbepaald. Bij een stabiele zuidwestenwind aan het begin van de vakantie is het Noorden een optie, maar bij een stabiele noorden of oosten wind is er alle gelegenheid om naar het zuiden af te zakken.

Op basis van de weerkaarten besluiten we richting zuidwesten te gaan. Een stabiele Oostenwind de eerste paar dagen met tegen de Franse kust een meer Noordelijke wind biedt ons alle mogelijkheden om Bretagne of eventueel de Scillies of Ierland te bereiken.
De realiteit blijkt al snel anders. Het weer wijkt stevig af van de vooraf gemaakte interpretatie van de weerkaart en blijft langer en sterker in de wzw-hoek hangen dan verwacht.
Dagen zonder wind of met een matige zuidwesten wind maken dat we coasthoppend de eerste week kruisend, slagen makend en afwisselend van tegen- of meestroom profiterend, langs de Franse kust omlaag zakken. Geen lang nachttraject. Geen grote stappen, snelle voortgang. Gewoon ieder nacht in de haven en lange aandewindse zeildagen. Het is al lang geleden dat we zolang en zoveel aandewinds hebben gezeild. Voordeel is dat we de aan de windse mogelijkheden van de boot ruimschoots kunnen verkennen. Natuurlijk is het geen aandewindse racer maar een hoek van ca 110° na verrekening van stroom en drift bij het kruisen is toch nog heel redelijk. Het bij iedere slag volledig indraaien van de kluiver voor je overstag kunt gaan geeft in ieder geval wel spierballen.

Katterig

Na 10 dagen liggen we op Guernsey. Het weer is prima, lekkere wind, relaxte vakantie.
In Boulogne ontmoeten we een Noorse familie die met hun 2 kinderen bezig zijn aan een rondje Atlantic. Na Boulogne zeilen we via Le Treport ( een armetierige ongezellige haven) en Fecamp naar Cherbourg.
Op weg daarnaar toe blijven we een dag of twee vanwege de krachtige westenwind liggen in St Valery en Caux. Tijd voor een mooie wandeling boven over de krijtrotsen. Wind, zon en overvloedig bloeiende grassen en granen zorgen jammer genoeg voor een aangrijpende hooikoortsbui. Hadden we even niet bij stilgestaan.
Na Guernsey steken we vanuit St Petersport over naar ons favoriete ankerbaaitje bij Treguiler. De swell en de warrelige zee onder Guernsey zijn helaas zodanig dat we beide zeeziek resp. katterig worden. Een ongewenst en gelukkig maar weinig voorkomend effect van de harde westzuidwesten wind enkele dagen daarvoor.

Schilderachtig verzopen

We ankeren een paar dagen bij het kasteeltje in Treguiler. Een nabijgelegen Engels jacht blijkt twee dochters onder de bemanning te hebben die ’s avonds afwisselend beurtelings en gelijktijdig op de blokfluit musiceren. Zeker twee uur genieten we van hun fluitspel. Afwisselend speelt de een vanaf het voordek en de ander vanuit het bijbootje. Een waar concert op een sprookjesachtige ankerplaats. Na een volledig verzopen dag lichten we het anker en varen naar Ille Brehat. Het weer is rustig, het zicht is goed en het tij staat mee dus kunnen we binnen door via de Passe de la Gaine. We vallen droog bij La Corderie. Het voordeel van de Ovni is dat je, als het water weg is, zo van boord stapt en naar de wal kan lopen. Al soppend in de natte modder lopen we ook nog even naar het dorpje met onze zwaar bemodderde laarzen. We worden wat meewarig aangestaard door de met busladingen te gelijk vanaf het vasteland aangevoerde toeristen. Na het boodschappen doen snel weer terug naar de boot vanwege de noodzakelijke inspecties aan het onderwaterschip. Een naderend onweer ontlaat zich boven ons op het moment dat we aan boord stappen. In een paar minuten tijd veranderd de droogval plaats in een meanderend rivieren stelsel waar het water zich met kracht een nieuwe weg door baant. Op zeer korte afstand van ons slaat de bliksem in. Gelukkig zonder enig bij effect voor ons. De antennes waren inmiddels al los van de radioapparatuur. Een 100 meter verder liggende Ovni heeft pech. De luiken staan nog open. Helaas viel ons dat pas op toen het kwaad al was geschied en het regengordijn weer was op getrokken. De volgende dag is de bemanning nog bezig het interieur en de kussens/matrassen droog te krijgen.
‘sNachts vallen we weer droog en belanden we in de “rivierbedding” van het noodweer van de voorgaande middag. Naar voren scheefgezakt worden we de volgende ochtend aan de onderkant van het bed in een hoekje wakker. Gelukkig stijgt het water snel en liggen we na een paar uur weer comfortabel rechtop. Hadden we even geen rekening mee gehouden. De laatste keer dat ons dat overkwam was met onze Etap 22 in Rye (Engeland) begin jaren 80.

Voor de wind naar huis

Geleidelijk breekt ook het moment van de terugreis weer aan. Gezien het continue karakter van het weer de laatste weken kunnen we ook nu weer rekenen op de zuidwestenwind die ons twee weken aan de wind liet varen. Halve winds varen we naar Jersey en Guernsey en zeilen daarna ruime winds via Cherbourg, Fecamp, Boulogne en Nieuwpoort weer terug naar huis. We doen veel ervaring op met het zetten en varen van de Bolle Jan en het uitgeboomd varen van de Yankee. Zelfs bij zeer weinig wind komen we op de Bolle Jan nog altijd goed vooruit. Met een tevreden gevoel varen we eind van de donderdagmiddag via de Roompot Nederland weer binnen. Achter de sluis blijven we nog een dag verwaaid aan de steiger liggen.  ,s Avonds krijgen we nog een nieuwe Ovni langszij.  Leuk om ervaringen uit te wisselen. Zaterdagavond liggen we na    …mijl,           motoruren en …uur zeilen weer netjes in onze box.